FIN SWE ENG

Vanhemmille

Lapset käyttävät älylaitteita jo hyvin nuorina, eivätkä he usein osaa ennakoida, mitä voi tapahtua tai missä vaarat piilevät. Spoofy esittelee oikean tavan menetellä, kertoa huolenaiheista ja opettaa, että lapsen tulee aina pyytää apua vanhemmiltaan.

Tällä sivulla on erilaisia hyödyllisiä linkkejä ja tietoa kuinka puhua Internetistä ja ohjata lastasi Spoofy-pelissä.

Spoofy on kyberturvallisuuspeli, jonka tarkoituksena on opettaa lapsille verkkovaaroista, verkkokäyttäytymisestä ja muista älylaitteisiin liittyvistä asioista. Peliä pelatessa käydään läpi eri skenaarioita, ja pelaajat voivat keräillä lemmikkieläimiä sekä tehdä muita hauskoja asioita. Pelissä voi pelata viidessä eri maailmassa sekä liikkua maailman ja avaruusaluksen välillä. Jokaisessa maailmassa on tietyt tehtävät: kyberongelmien ratkaiseminen tai esineiden kerääminen.

Pelin painotus

Kyberturvallisuus on tärkeä aihe kaikille, erityisesti lapsille. Useimmilla aikuisilla ja monilla lapsilla on älylaitteita, jolloin internet on kaikkialla läsnä. Vaikka jotkut sosiaalisen median sivustot olettavat käyttäjien olevan 13-vuotiaita, useimmat lapset käyttävät niitä kauan ennen tätä suojaikärajaa. He pelaavat myös verkkopelejä, käyttävät koulun foorumeja ja kommunikoivat ystävien kanssa. Siksi on tärkeää, että lapset osaavat käyttäytyä verkossa jo nuorena ja tunnistaa erilaisia internetistä löytyviä uhkia. Peli keskittyy näihin kolmeen tärkeään aiheeseen:

  • Internet ei ole erillään todellisesta elämästä.

    Sosiaalisen median viestit ja käyttäytyminen internetissä vaikuttavat ihmisten jokapäiväiseen elämään. Netissä käytetty raha on oikeaa rahaa, siellä kirjoitetuilla ja lähetetyillä viesteillä on todellinen vaikutus ihmisiin, ja internetin kautta on mahdollista tehdä todellista vahinkoa. Osa kyberturvallisuutta on se, että lasten on ymmärrettävä tekojensa seuraukset: ystävä voi loukkaantua, epämiellyttävää tietoa voi levitä tai he voivat joutua rikollisten uhriksi.

  • Verkossa kaikki eivät ole ystäviäsi.

    Lapset kohtaavat verkossa monia erilaisia ihmisiä, joista osa on vanhoja tuttavia ja osa uusia ystäviä. Verkossa toimii myös pahaa tarkoittavia ihmisiä, jotka eivät heti vaikuta siltä joten lasten on oltava varovaisia: keiden kanssa he puhuvat, keiden kanssa he jakavat tietoa ja kenet he hyväksyvät ystävikseen. On myös hyvä, että lapset oppivat jo varhaisessa iässä, että verkossa on myös rikollisia, jotka hakkeroivat tietoja tai järjestävät huijauksia.

  • Pyydä apua aikuiselta.

    Lapset eivät usein osaa tai halua pyytää apua aikuiselta, koska heitä pelottaa aikuisen reaktio tai he luulevat, etteivät vanhemmatkaan osaa auttaa. Mutta aikuisilla on enemmän elämänkokemusta ja monet verkkoon liittyvät ongelmatilanteet ovat heille tuttuja, joten lasten kannattaa aina pyytää apua.

Pelin teemat

Ystäväpyyntöjä

Verkossa toimivat ihmiset saavat monia kaveripyyntöjä erilaista alustoilta, lapset myös. Siksi on tärkeää, että he pystyvät kriittisesti arvioida, millaisen pyynnön voi hyväksyä. Väärien ihmisten lisääminen kavereiksi voi antaa mahdollisesti pääsyoikeuksia lapsen tietoihin. On tärkeää korostaa, että lapsen tulee tuntea henkilö tosielämässä. Jos kuva ja nimi ovat tuttuja, mutta profiili vaikuttaa oudolta, kannattaa myös olla varovainen ja kysyä lisätietoja, koska ympärillä on paljon väärennettyjä tilejä. Jos lapsi haluaa tavata nettikaverinsa kasvokkain, tulisi asiasta ensin puhua aikuisen kanssa erityisesti jos "kaveri" pyytää lasta olemaan kertomatta tapaamisesta.

Huijaukset tietokonessa

Verkossa on monia ilmaiselta vaikuttavia asioita, houkuttelevia mainoksia ja hyviä tarjouksia. Monet niistä ovat huijauksia.

  1. Ilmaiset pelit tai peleissä tarvittavat “lisävarusteet” saattavat sisältävät viruksia tai muita haittaohjelmia. Jos ladattavan asian ei pitäisi olla ilmainen (kuten esimerkiksi elokuva) ja joku muu veloittaa vastaavasta palvelusta, ilmaiseksi annettavan palvelun tulee herättää epäilyksiä.
  2. "Jaa tämä ja saatat voittaa" on yleensä huijaus. Vaikka sinulle luvattaisiin palkinto heti, jakaminen ei silti ole hyvä idea.
  3. Jos jokin näyttää liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on sitä.

Salasanat ja monivaiheinen tunnistautuminen

Kaikki laitteet ja tilit tulee suojata salasanalla. Sinun on muistettava kolme asiaa:

  1. Kaikkien salasanojen on oltava yksilöllisiä, jokaisella tilillä on oltava eri salasana.
  2. Salasanojen on oltava pitkiä ja monimutkaisia.
    1. Vähintään 12 numeroa
    2. Sen on sisällettävä kirjaimia, numeroita ja muita symboleja
    3. Älä käytä helposti tunnistettavia asioita, kuten nimeäsi, perheenjäsenen nimeä jne.
  3. Älä jaa salasanojasi kenellekään, poikkeuksena ehkä vain vanhempasi.
  4. Yksi tapa suojata tiliään on käyttää monivaiheista tunnistautumista. Tämä tarkoittaa, että salasanan lisäksi vaaditaan jotain muuta, esimerkiksi puhelimeen lähetetty viesti tai jokin fyysinen tai biologinen tunniste (esim. sormenjälki). Tällä tavalla suojatulle tilille on paljon vaikeampaa murtautua.

Hakkerointi

Hakkerointi luetaan miksi tahansa tietokoneen väärinkäytöksi jossa hakkeri pääsee jonkun tietokoneeseen tai järjestelmään. Hakkereilla voi olla eettisiä tavoitteita, mutta usein he haluavat aiheuttaa käyttäjille haittaa. Hakkerointi vaatii yleensä tietokonetaitoja ja osaamista, mutta on myös hakkereita, jotka ostavat valmiita haittaohjelmia verkosta ja käyttävät niitä omiin tarkoituksiinsa. Hakkerointi on yleensä laitonta, joten poliisit saattavat hyvinkin tulla suoraan hakkereiden ovelle tervehtimään, sillä hakkereita pidetään rikollisina.

Huijaukset verkossa

Huijaukset ovat yleisimmät internetiin liittyvät riskit. Tämä tarkoittaa usein phishing-sähköpostia ja -viestejä tai väärien tietojen levittämistä. Kaikenikäisten on tärkeintä olla tarkkaavainen ja muistaa tärkeät verkkoturvallisuuden säännöt.

  1. Ole varovainen valitessasi langatonta lähiverkkoa (WLAN), ladatessasi sovelluksia ja vastatessasi sähköposteihin.
  2. Huijausviestit voivat saapua sähköpostitse, tekstiviestinä, pikaviestintäsovellusten kautta tai jopa puhelimitse.
  3. On aina tärkeää tarkistaa lähetetyt tiedot muun kanavan kautta ennen vastaamista.
  4. Yleisiä varoitusmerkkejä huijaustapauksissa:
    1. yllättävä lähettäjä
    2. eri osoitteet tai puhelinnumerot, joiden pitäisi viitata samaan henkilöön
    3. pikaisen vastauksen vaatiminen
    4. yksityiskohtien epämääräisyys
  5. Älä koskaan lähetä vastaukseksi heti rahaa!
  6. Lasten tulee aina keskustella epäilyttävistä viesteistä vanhempiensa kanssa, etenkin jos heiltä pyydetään henkilötietoja tai rahaa.

Instruktionerna innehåller all nödvändig information, samlad på ett ställe

Hyödyllisiä materiaaleja